51 STAN: MASTER SET

banerpng

Autor: IGNACY TRZEWICZEK

Wydawca: PORTAL GAMES

Ilość graczy: 2 - 4

Przybliżony czas gry: 30 - 60 minut


Czy znacie to uczucie gdy chodzi za wami jakaś gra? W trakcie eventu, robiąc zakupy, przeglądając strony z planszówkami. Widzisz ją po prostu wszędzie. Zaczynasz się zastanawiać czy to jakiś międzynarodowy spisek?   Odpalasz facebook-a i ONA też tam jest! Masz wrażenie, że za chwilę wyskoczy Ci z lodówki. Właśnie tak wyglądała w naszym przypadku historia z 51. Stanem. Tak długo za nami łaziła, że w końcu powiedzieliśmy, dobra niech będzie, bierzemy. Oczywiście jako znani aktywiści wspierający lokalny rynek udaliśmy się po grę do naszego ulubionego sklepu z planszówkami, Pegaza w Bydgoszczy. Popędziliśmy czym prędzej z naszym nowym nabytkiem do domu, żeby osobiście wyrobić sobie o niej opinię.


IMG_20190619_203925jpg

Jako fani wszelkich klimatów postapokaliptycznych, byliśmy bardzo ciekawi tego, co zaoferuje nam Portal. Dorwaliśmy się do pudełka, a w środku wpadła nam instrukcja oraz masa drewnianych i kartonowych znaczników (te maleńkie kanisterki są naprawdę urocze, ale i tak najlepsze są czerwone pistolety), do tego ku naszej uciesze znaleźliśmy 200 kart, 4 plansze frakcji oraz tor punktów zwycięstwa. Zawartość zdecydowanie nastroiła nas pozytywnie. Jak to przy każdej grze planszowej zaczynamy od czytania instrukcji i tutaj spotyka nas niespodzianka. Czytam anatomie karty „Dystans do lokacji czyli jak daleko musisz targać dupsko, aby cokolwiek zrobić z tą kartą” i już wiem, że jest dobrze. Czego jak czego, ale takiego języka w instrukcji człowiek raczej się nie spodziewa. Uśmiech od ucha do ucha. Naprawdę przyjemnie było przebijać się przez kolejne strony.


IMG_20190619_204215jpg

Czas przybliżyć wam trochę przebieg gry. Zacznijmy od zasad podstawowych. Mamy 3 rodzaje interakcji z kartami lokacji. Po pierwsze lokację możemy Wybudować kładąc kartę przed sobą przy odpowiedniej kategorii umieszczonej na planszy frakcji, która jest podzielona na produkcję, cechę oraz akcję. Jako drugi wariant możemy Splądrować lokację, która zostaje całkowicie zniszczona, a my w zamian za to otrzymujemy zasoby widoczne na polu Łupu. Karta trafia na stos odrzuconych. Mamy również możliwość podpisania z lokacją Umowy. Wsuwamy kartę pod swoją planszę frakcji, tak aby wystawała tylko jej niebieska część, która informuje nas o uzyskanym bonusie. Nie możemy korzystać już ze zdolności lokacji. Oczywiście jak się domyślacie wykonanie każdej z tych akcji wymaga poniesienia kosztów. Do tego będą nam służyły żetony kontaktu. Za niebieskie podpiszemy umowy, szare pozwolą nam budować lokacje, a czerwone pozwolą plądrować. Pamiętajcie, że plądrować możecie również lokację przeciwników. Nie będzie to łatwe, ponieważ każda z nich ma swoją siłę obrony. Przy lokacjach Produkcyjnych wynosi ona 3, karty z cechami posiadają obronę na poziomie 4, a lokacje Akcji 5. Jeżeli Twoja ilość czerwonych żetonów odpowiada ilości obrony śmiało możesz rozpocząć plądrowanie odrzucając znaczniki. Na domiar złego siłę obrony lokacji każdy gracz możne podnieść dzięki żetonom w kształcie tarcz, a wtedy plądrowanie staje się niezwykle trudne i kosztowne.

IMG_20190619_204344jpg              

Przejdźmy do właściwego przebiegu tury. Mamy 4 fazy począwszy od Wypatrywania poprzez Produkcję, Akcję oraz Czyszczenie. Faza Wypatrywania – w trakcie jej trwania należy odkryć pierwszą kartę z obydwu talii kart Połączeń. Następnie z talii podstawowej musimy odkryć tyle kart ilu jest graczy plus jedną dodatkową i położyć pośrodku obszaru gry. Pierwszy gracz wybiera jedną karę i dokłada do tych na ręce i kolejno zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara każdy pobiera po 1 karcie, ostatnia zostaje odłożona na stos odrzuconych. Powtarzamy tą czynność, z tym że zmienia się kolejność, ostatni gracz pobiera kartę jako pierwszy. Co ważne na ręce można mieć dowolną ilość kart. Kolejny etap to Faza Produkcji – otrzymujemy zasoby z trzech źródeł. Pierwsze to Plansza Frakcji, która produkuje różne zasoby według informacji umieszczonej na niej, każda frakcja dysponuje innymi zdolnościami produkcyjnymi. Kolejna to dodatkowy dochód pobierany z podpisanych Umów w poprzedniej rundzie. Lokacje produkcyjne są kolejnym miejscem, w którym wzbogacamy się o kolejne zasoby. Pobieranie zasobów z lokacji ma swój z góry ustalony porządek. Najpierw pobieramy na rękę karty z talii głównej, potem Punkty Zwycięstwa oznaczając ich ilość swoim znacznikiem na Torze Punktów Zwycięstwa. Na koniec wszystkie pozostałe zasoby pobieramy z puli głównej i umieszczamy przed sobą. W momencie gdy zakończymy pobieranie zasobów przechodzimy do kolejnej fazy.


IMG_20190619_204528jpg  

Faza Akcji to trzon rozgrywki. Począwszy od pierwszego gracza, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, każdy z graczy wykonuje po jednej dowolnej Akcji spośród dostępnych. Mamy do wyboru Budowę Lokacji, którą możemy umieścić na dwa sposoby. Konstrukcja – wybieramy kartę z ręki i odrzucamy tyle żetonów ile wynosi Dystans karty. Wybraną kartę kładziemy w odpowiednim rzędzie obok planszy Frakcji. W trakcie akcji możemy również wykorzystać opcję Przebudowy. Wybieramy kartę z ręki oraz jedną Lokalizację, która znajduje się w naszym Stanie. Minimum jeden Typ Lokacji wybranej z ręki i Lokacji znajdującej się w Stanie muszą być takie same. Płacimy jedną sztuką Budulca czyli „drewnianą” cegłą, a następnie usuwamy ze Stanu poprzednią kartę, odkładając na stos kart odrzuconych. Kartę z ręki umieszczamy w odpowiednim rzędzie. W nagrodę otrzymujemy Punkt Zwycięstwa. Uwaga! Zamiast wykorzystywać Budulec możesz oddać jeden Żeton Przebudowy, dzięki temu Lokacja nie musi być taka sama. W momencie gdy już wybudujemy Lokację Produkcyjną natychmiast otrzymujemy Zasoby, które ona zapewnia. Oczywiście na kartach również pojawiają się bonusy, które otrzymujemy tylko raz po wybudowaniu Lokacji. Czas na omówienie Podpisywania Umowy, możemy to zrobić z Lokają wyłożoną z ręki. Należy wydać tyle żetonów, ile wynosi Dystans karty. Wsuwamy kartę pod planszę Frakcji i pobieramy zasoby. Kolejną akcją, którą możemy wykonać jest Plądrowanie Lokacji. Splądrować możemy Lokację z ręki lub Lokację przeciwnika. Oczywiście po wykonaniu akcji otrzymujemy zasoby widoczne na karcie. Plądrowanie kart z ręki polega na ich odrzuceniu, koszt opłacamy odpowiednimi żetonami w ilości odpowiadającej Dystansowi. Innym rodzajem plądrowania jest Plądrowanie Lokacji Przeciwnika. Na początek odrzucamy żetony w ilości odpowiadającej Obronie Lokacji, którą chcemy splądrować. Obrona zależy od Kategorii Lokacji. Pobieramy zasoby widoczne w polu Łupy, w ramach nagrody pocieszenia osoba, której Lokacja została splądrowana otrzymuje zasoby z pola Umowa. Kartę odwracamy rewersem do góry, od teraz stanowi ona ruiny. Co ważne, jeżeli gracz spasuje pozostali nie mogą plądrować jego Lokacji. Oczywiście mamy również możliwość zwiększenia swojej obrony poprzez żetony Policji. Na lokacji może znajdować się tylko jeden żeton, który zwiększa Obronę o jeden punkt. Oprócz plądrowania możemy wykonywać również Akcję z kart Lokacji. Dzięki nim możemy uzyskać Punkty Zwycięstwa lub żetony Kontaktu. Aby skorzystać z tych dóbr należy wydać Zasoby wskazane na karcie z własnej puli i umieścić je na karcie. Na planszy Frakcji również znajdziemy podstawowe Akcję do zrealizowania, które możemy wykonać nawet nie posiadając żadnych Lokacji. Kolejną opcją jaką mamy do wykorzystania jest wysyłanie robotnika do lokacji z otwartą produkcją należącej do innego gracza. Kładziemy robotnika na Lokacji opisanej jako Otwarta Produkcja, a przeciwnik w ramach rekompensaty pobiera do swojej puli jednego dodatkowego. Niestety nie można wysyłać Robotnika do własnej Lokacji. Ostatni rodzaj Akcji to pobranie lub użycie Karty Połączeń. Odrzucając dwóch Robotników możemy pobrać jedną z odkrytych kart Połączeń. Kartę należy zgrać z ręki, umieszczając na stosie kart odrzuconych i pobrać odpowiednie Zasoby. Jeżeli nie chcesz już wykonywać żadnej akcji zawsze możesz spasować, ma to jedną podstawową zaletę, żaden z graczy nie może plądrować twoich Lokacji czy używać Otwartych Produkcji.


IMG_20190619_204649jpg

Zakończyliśmy Fazę Akcji, czas więc przejść do ostatniej z faz, Fazy Czyszczenia oraz krótkiego podsumowania. W Fazie Czyszczenia, jeżeli posiadasz kartę pozwalającą na magazynowanie zasobów, możesz zatrzymać określoną ilość Dóbr. Cała reszta zostaje odrzucona do głównej puli. Na koniec tej fazy pozostają nam tylko karty na ręce. Odrzucamy karty Połączeń, które nie zostały pobrane na stos kart odrzuconych. Gra kończy się w momencie, gdy jeden z graczy osiągnie 25 Punktów Zwycięstwa. Wtedy należy dokończyć aktualną Fazę Akcję, po jej zakończeniu należy pominąć Fazę Czyszczenia. Oprócz tych zebranych w trakcie gry, dodatkowe punkty otrzymujemy za każdą Lokację w Stanie. Wygrywa gracz z największą liczbą Punków Zwycięstwa, w przypadku remisu wygrywa gracz z największą ilością Zasobów. Jeżeli i to nie wyłoni zwycięscy, to następnie rozpatrujemy ilość posiadanych Lokacji . Podsumowując gra jest naprawdę przyjemna. Proste zasady, można trochę poszaleć i splądrować lokacje przeciwnika. Mnie osobiści urzekła instrukcja. Sposób jaki została napisana sprawił, że po raz pierwszy bawiłam się naprawdę świetnie zgłębiając zasady. Teksty w niej umieszczone są po prostu bezbłędne. Gra jest ciekawą pozycją z kategorii karcianek z budową silniczka. Jeżeli dla kogoś Osadnicy: Narodziny Imperium byli zbyt dziecinni i nie trafili z klimatem, to 51. Stan może być ciekawą alternatywą. My bawiliśmy się bardzo dobrze i możemy grę ze swojej strony polecić z czystym sumieniem, tym bardziej, że gra nadal „żyje” i pomimo bardzo dużej ilości dostępnych dodatków, nadal wychodzą kolejne wciąż urozmaicając rozgrywkę.

CO NA TAK:
- klimat
- wysoka regrywalność dzięki masie dodatków
- bardzo przyjemny mechanizm budowy silniczka
- dobrze zachowany balans pomiędzy trudnością rozgrywki i intuicyjnością zasad

CO NA NIE:
- bez dodatków po kilkunastu partiach staje się trochę przewidywalna
- niestety nie zawiera nic przełomowego, solidnie spina sprawdzone rozwiązania w całość

OCENA: 4/6




wrpng