BOHATEROWIE WYKLĘCI

banerpng

Autor: ADAM KWAPIŃSKI, MICHAŁ SIEŃKO

Wydawca: FUNDACJA NIEPODLEGŁOŚCI, FABRYKA GIER HISTORYCZNYCH

Ilość graczy: 2 - 4

Przybliżony czas gry: 30 - 60 minut


Przeglądając najciemniejsze zakamarki jednego z polskich portali aukcyjnych trafiłem na grę, której tytuł mnie zaintrygował. Widzę „Bohaterowie Wyklęci”, wchodzę w opis. Gra opowiada o czasach końcówki drugiej wojny światowej oraz bezpośrednio po niej. Zaznajamia nas z historią walki polskiego podziemia z ZSRR oraz marionetkową władzą ludową. Patrzę na autora, Adam Kwapiński, który jest również autorem niedawno recenzowanej przez nas gry „Herosi”. Myślę, to może być całkiem niezła przygoda. Kupuję, mija kilka dni i jest już u nas.


50174174_1140112879495233_5312107266424438784_njpg


Gra jest karcianką, jednak z inną mechaniką niż większość obecnych na rynku. Mamy do dyspozycji żołnierzy na ręku i w kwaterze, dostajemy rozkazy od dowódcy misji. Decydujemy, którzy żołnierze będą brali udział w której misji. Misje możemy wykonywać w dowolnej kolejności, ale również niektóre możemy sobie odpuścić i skupić się na jednej lub kilku konkretnych, na których nam zależy. Za powodzenie misji dostajemy punkty chwały. Jednak żeby nie było tak łatwo i miło władza ludowa nie śpi. Każda próba wykonania przez nas misji powoduje reakcję władz, które narzucają modyfikatory na misję podnosząc jej trudność itp. Gracze decydują o losach swoich żołnierzy przez przydzielanie im funkcji w misjach. Można dowodzić, być łącznikiem lub zwiadowcą, albo po prostu należeć do grupy uderzeniowej. Każda z tych funkcji daje graczowi inne korzyści. Dowódca rozdaje karty, łącznik zdobywa bonus z misji, zwiadowca może mieć wpływ na działanie władz, a członkowie grupy uderzeniowej mają więcej rozkazów do dyspozycji. Dodatkowo każdy gracz uczestniczący w misji musi przydzielić każdemu swojemu żołnierzowi rozkazy. Z jednej strony modyfikują one siłę oddziału podnosząc ją, jednak z drugiej strony mogą doprowadzić do tego, iż niektórzy nasi żołnierze zginą i wypadną całkowicie z gry, lub zostaną aresztowani i dopóki ich nie odbijemy w osobnej misji, nie będą dla nas dostępni.


50217148_1140112836161904_59720098616705024_njpg


Co do podsumowania. Ciężko naprawdę do czegokolwiek się przyczepić. Gra ma ciekawą mechanikę jak na „zwykłą” karciankę. Jest bardzo fajnie opracowana graficznie z przewodnim motywem wilka na większości rewersów. Wydanie jest dwujęzyczne, oprócz polskiego wszystko jest również przetłumaczone na angielski. Gra w świetny sposób promuje Polskę i jej historię. Żołnierze na kartach to prawdziwe postaci historyczne. Dostępne w grze misje są prawdziwymi misjami polskiego podziemia w tamtych czasach. Oby więcej takich inicjatyw, które w ciekawy sposób przez grę zaznajamiają nas z historią. Nie tylko bawią, również uczą oraz motywują, aby po zakończonej rozgrywce wejść do internetu nie tylko na FB, czy Demoty, ale również poszukać czegoś istotniejszego. Sprawdzić kim na prawdę byli poszczególni żołnierze, który w naszej grze należeli do naszego oddziału. Jaki dokładnie w rzeczywistości miały przebieg właśnie rozegrane przez nas misje itp.

CO NA TAK:
- interesująca tematyka
- ciekawa mechanika
- bardzo fajne opracowanie graficzne

CO NA NIE:
- niezbyt wygodna do czytania instrukcja

OCENA: 4/6





wrpng