FOTOSYNTEZA

banerpng

Autor: HJALMAR HACH

Wydawca: 2 PIONKI

Ilość graczy: 2 - 4

Przybliżony czas gry: 30 - 60 minut


Czy ktoś z Was chciał kiedyś zostać leśnikiem? Nie? Ja też nie, ale uwielbiam las. Kocham zapuszczać się w niego tak głęboko, jak się tylko da. Gdy byłam młodsza miałam swoje magiczne miejsce nad rzeczką, które było dostępne tylko wczesną wiosną. Latem roślinność zakrywała je w całości i nie było możliwości dostania się tam. Idealne miejsce, aby schować się przed całym światem. Wy też macie takie miejsca, do których lubicie wracać? W lesie zawsze fascynowały mnie ogromne drzewa i fakt, że mają kilkadziesiąt lat i za kolejne kilkadziesiąt nadal tam będą stały, o ile ludzie im pozwolą. Z jednej strony majestatyczne, przytłaczające swym ogromem, a z drugiej strony tak kruche. Wystarczy wichura by część z nich poddała się i opadła na ziemię. Fascynujące, że w jednej roślinie jest tyle potęgi i bezsilności jednocześnie. Wystawione na warunki atmosferyczne i skazane na grymasy pogody, bez jakiegokolwiek wpływu na swój los. Jedyne ich zadanie to fotosynteza, która ma zapewnić dostarczenie odpowiednich wartości odżywczych, aby mogły żyć. Skoro już zahaczyliśmy o temat fotosyntezy to jaka gra przychodzi wam właśnie do głowy? No dobrze to była prosta zagadka. Dzisiaj przychodzimy do Was z Fotosyntezą od wydawnictwa 2 Pionki. Jeżeli marzyliście kiedyś o tym, żeby posadzić sobie las to teraz macie okazję. Dzięki uprzejmości Centrum gier Pegaz mieliśmy możliwość zmierzyć się z tym tytułem. Jak nam się podobało? Zobaczcie sami.


IMG_20190906_155749jpg

W środku znajdziemy dużo różnych elementów, ale dla nas najważniejsze będą Drzewa w trzech różnych wielkościach, Nasiona, plansza, słońce oraz planszetki graczy. Wykonanie jest estetyczne, kolorowe i z pozoru solidne. Wszystko przyciąga uwagę. Niestety po większej ilości rozgrywek nasze Drzewa, które składamy z kartonowych żetonów, zaczynają mieć tendencję do rozpadania się na części. Elementy się wyrabiają i przeważnie przestają trzymać się kupy. Celem samej gry jest przeprowadzenie naszych drzew przez cały cykl życia od nasiona do majestatycznego drzewa oraz zdobycie punktów po jego „uśmierceniu”. Oczywiście w przyrodzie nic nie ginie, w zamian za to, że użyźniło glebę otrzymujemy punkty i to właśnie o nie walczymy. Skoro wiemy już, co jest w środku czas przygotować się do gry. Na środku stołu kładziemy planszę . Każdy z graczy otrzymuje planszetkę gracza, znacznik punktów światła, które będzie zaznaczał na swojej planszy, sześć nasion i czternaście drzewek w trzech różnych rozmiarach. Każdy z graczy układa na swojej planszy w odpowiednich miejscach cztery Nasiona, cztery Małe Drzewa, trzy Średnia Drzewa i dwa Duże Drzewa. Następnie umieszczamy znaczniki Punktów Światła na polu zero toru punktacji. Pozostałe dwa Nasiona, cztery Małe Drzewa i jedno Średnie Drzewo umieszczamy obok swojej planszy. Tylko one będą dostępne dla gracza na początku gry. Gracze po kolei umieszczają pierwsze z dostępnych Małych Drzew na jednym z zewnętrznych pól planszy głównej, a następnie gracze w odwróconej kolejności, zaczynając od ostatniego gracza, umieszczając na planszy drugie Małe Drzewo. Dzięki temu w fazie Fotosyntezy pozwoli to otrzymać graczowi punkty. Na koniec kładziemy kafelek Słońca na symbolu słońca nadrukowany na planszy głównej. Należy upewnić się, że wokół planszy jest wystarczająco dużo miejsca, aby można było swobodnie przesuwać nasze słońce dookoła planszy głównej, gdyż to jego pozycja determinuje możliwości naszych drzew w kolejnych turach, które składają się na rundy określane pełnym obrotem słońca wokół planszy. Aby się nie pogubić do gry dołączone są żetony Obrotu Słońca, które pozwolą nam oznaczyć rundę, którą aktualnie rozgrywamy.

IMG_20190827_194327jpg  

Celem gry jest optymalizacja wzrostu drzew w czasie, w którym słońce trzykrotnie okrąża planszę. Za każdym razem, gdy słońce zmienia swoje położenie, rozgrywana jest kolejna tura. Każda z nich ma dwie fazy. W pierwszej fazie zwanej Fazą Cyklu Życia gracze, którzy posiadają punkty akcji, nazywane tutaj Punktami Światła, mogą je wydać na wykonanie dowolnej liczby akcji. Każdy z graczy wykonuje wszystkie akcje, które chce rozpatrzyć i na które go stać w bieżącej rundzie, a następnie nadchodzi tura kolejnego gracza. Uwaga, podczas swjej tury gracz nie może wykonać więcej niż jednej akcji na tym samym polu planszy głównej. To pole uważane jest za aktywowane i nie może być użyte ponownie przez tego samego gracza w tej samej turze. Akcje, które mamy do wykorzystania to Kupowanie, gdzie będziemy mieli możliwość wykorzystania Punktów Światła, aby kupić Nasiona lub Drzewa o dowolnym rozmiarze ze swojej planszetki. W momencie, gdy gracz dokona zakupu, przenosi elementy do obszaru dostępnych zasobów obok planszy gracza. Następna akcja to Sianie Nasion, gracze mogą siać wokół swoich drzew wydając przy tym jeden Punkt Światła za każde zasiane Nasionko. Co ciekawe, można je siać w określonej odległości od posiadanych już na planszy drzew i ichwielkości. W przypadku Małego Drzewa siejemy w odległości jednego pola, Średnie Drzewa to maksymalnie dwa pola, a Duże Drzewo trzy. Siejąc nie możemy w przypadku konkretnego Drzewa również go rozwinąć w tej samej turze. Nie możemy zasiać również w jednej turze więcej Nasion niż tylko jedno z danego drzewa. Cały czas musimy pamiętać, że w naszej turze możemy wykonać tylko jedną dowolną akcję związaną z jednym polem na planszy, niezależnie od tego jaki to rodzaj akcji. Następna dostępna akcja to Wzrost Drzewa. Mamy tutaj możliwość podmiany Drzew na większe oraz Nasion na Drzewa. System jest banalny, zawsze rozwijamy wybrane drzewo o tylko jeden poziom w jednej turze, czyli na przykład z Nasiona powstaje wyłącznie Małe Drzewo, a z Małego jedynie Średnie, a nie od razu Duże. Do wykonania tej akcji możemy wykorzystać tylko drzewa z dostępnych zasobów, nie te które znajdują się na naszej planszetce, która jest tak jakby szkółką leśną lub młodnikiem, z którego dopiero kupujemy sadzonki itp. Zabierając Drzewa i Nasiona zastępowane na głównej planszy nowymi i większymi okazami należy pamiętać, aby umieścić je z powrotem na planszach graczy na dostępnych pustych miejscach. W przypadku gdy brakuje miejsca, element zabrany z planszy zostaje odrzucony i do gry nie wraca. Trzeba zatem dobrze planować swoje posunięcia, aby zawsze chociaż kilka wolnych miejsc zachować. Ostatnim czego byśmy chcieli, jest brak elementów potrzebnych do kontynuowania rozgrywki w dalszej jej części.

 

IMG_20190827_195928jpg  

Skoro już wszystko mamy posadzone, nadchodzi pora na kolejną, tytułową fazę. Faza Fotosyntezy bo o niej mowa, ma na celu przeprowadzenie przez graczy wszystkimi posiadanymi drzewami procesu fotosyntezy i zgarnięciu jak największej ilości Punktów Światła, które już w kolejnej turze będziemy mogli ponownie wykorzystać do przeprowadzenia akcji. Najpierw przesuwamy kafelek Słońca w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara na kolejny narożnik heksagonalnej planszy, a następnie naliczamy Punkty Światła na podstawie nowej pozycji słońca. Gracze otrzymują punkty za każde drzewo mające dostęp do światła. Im większe drzewo, tym więcej punktów. Jednak dostęp ten nie jest tak oczywisty. Jak to w lesie czy parku, dosyć ciasno posadzone drzewa zasłaniają sobie wzajemnie konarami światło i tu do gry wkracza największy nasz wróg, cień. Każde drzewo rzuca cień w linii prostej, na stronę przeciwną do aktualnej pozycji Słońca. Im wyższe drzewo, tym cień sięga dalej. Należy również pamiętać, że wszystkie drzewa rzucają cień wyłącznie na inne drzewa tej samej wielkości lub niższe. Drzewa rzucają cień również na inne drzewa tego samego gatunku, więc musimy dobrze planować naszą przestrzeń, aby przypadkiem samym sobie nie odebrać możliwości uzyskania punktów. Ten aspekt gry przypadł nam do gustu chyba najbardziej. Nie tylko trzeba pilnować przeciwników ale również samego siebie oraz koniecznie musimy planować wszystkie swoje akcje uwzględniając wszystkie trzy wymiary. Nie wystarczy losowo na planszy narozrzucać drzew, trzeba brać pod uwagę zmieniające się „linie” punktowania wraz ze zmianą pozycji słońca, a na dodatek trzeba rozważnie rozwijać swoje drzewa, aby przypadkiem nie te najwyższe znajdowały się jako pierwsze na linii słońca. Nie chcemy chyba sami sobie zrobić swoistego zaćmienia. Po co tyle zachodu z tą fotosyntezą i rozrostem naszych drzew? Oczywiście dla punktów. Za każde nasze drzewo, które przejdzie pełen cykl życia od Nasiona do Dużego Drzewa, a następnie zostanie usunięte z planszy otrzymujemy punkty, dzięki którym zostanie potem wyłoniony zwycięzca. Dodatkowe punkty możemy zdobyć na zakończenie ostatniej trzeciej rundy, jeżeli zostały nam jakieś niewykorzystane Punkty Światła. To tyle względem podstawowych zasad rozgrywki. Oczywiście dla tych, co lubią utrudnić sobie trochę życie, istnieją jeszcze Warianty Zaawansowane, które możemy stosować osobno lub je połączyć. Pierwszy daje możliwość dodania jeszcze jednego Obrotu Słońca, co wydłuży rozgrywkę. Drugi pozwala uruchomić opcję, gdzie nie ma możliwości przeprowadzania akcji na polach Drzew, które pozostają w cieniu. Fajne rozwiązanie, które zdecydowanie utrudnia i komplikuje rozgrywkę.

IMG_20190906_160148jpg

Podsumowując Fotosynteza to naprawdę przyjemna gra rodzinna. Zasady nie są zbyt skomplikowane, więc można śmiało zagrać w nią razem z naszymi pociechami. W przypadku gry w gronie osób starszych, nie jest to tytuł, który rzuci na kolana, jednak pozwoli przyjemnie spędzić kilka chwil, gdy akurat nie mamy co zrobić z czasem lub gdy nie mamy ochoty na nic cięższego. Dla dorosłych i doświadczonych graczy ten tytuł może się okazać zdecydowanie zbyt lekki oraz bardzo powtarzalny. Nawet w wariancie zaawansowanym po kilku rozgrywkach, gra się zaczyna po prostu nudzić. Tak czy inaczej w grę zagrać warto, szczególnie mając przy stole najmłodszych lub ekipę, która nie do końca jeszcze wsiąknęła w planszówkowy świat rozbudowanych gier i wielostronicowych instrukcji. Wiadomo, że nie zawsze gra musi wykręcać nam komórki mózgowe do granic wytrzymałości i czasami ma się po prostu ochotę nad planszą odpocząć i nacieszyć się bezstresową rozgrywką. To co przemawia zdecydowanie na plus w przypadku tego tytułu to bardzo fajne wykorzystanie wszystkich trzech wymiarów podczas rozgrywki, które zdecydowanie ją uatrakcyjnia. Gdyby tylko jeszcze te Drzewa były trochę solidniejsze, było by super. Fotosynteza jest bardzo ciekawą pozycją wśród gier rodzinnych, przy bardziej wymagających graczach, jej „żywotność” będzie raczej krótka. Nie przedłużając. Jeżeli szukacie gry prostej, łatwej, przyjemnej z niskim progiem wejścia, to ten tytuł powinien się u was sprawdzić.

CO NA TAK:
- lekka, łatwa i przyjemna gra rodzinna
- fajne rozwiązanie z wprowadzeniem "trzeciego wymiaru" na który też trzeba zwracać uwagę
- tematyka ekologiczna jest obecnie na topie

CO NA NIE:
- trochę zbyt prosta i powtarzalna na doświadczonych graczy
- elementy Drzew nie zawsze są w stanie sprostać próbie czasu i ilości rozgrywek

OCENA: 4/6

wrpng Ceneopng