GOTOWN

banerpng

Autor: MORTEN I ALEXANDER BONAVENT

Wydawca: HELVETIQ

Ilość graczy: 2 - 4

Przybliżony czas gry: 20 minut


Grając jakiś czas temu w Bandido, zapałałem dziwną miłością do mini-gier wydawanych przez Helvetiq. Mają one jakiś swój dziwny urok, dając w ultra niewielkich pudełeczkach wszystko co jest wymagane do świetnej zabawy. Widząc na jednym ze stoisk na Gralicji Gotown, nie mogłem przejść obok obojętnie. Szybki zakup, powrót do domu, rozgrywka i spodziewany brak rozczarowania. Kolejna mała i cholernie fajna mała gra.


53628878_1174583012714886_3099110639717580800_njpg


Helvetiq jest chyba mistrzem wydawania bardzo małych gier, w których frajda jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości pudełka i zawartości. Nie inaczej jest w przypadku tej gry. Dostajemy malutkie i schludnie wykonane pudełeczka, a w nim mini instrukcja i 54 karty. Wierzcie mi, nic więcej w tym przypadku do dobrej zabawy potrzebne nie jest.

Celem gry jest wybudowanie wieżowca składającego się z pięciu pięter szybciej niż zrobią to inni gracze. Jak dotrzeć do celu? W talii mamy karty pomieszczeń/pięter w czterech kolorach. Każdego egzemplarza karty są dwie kopie. Dodatkowo każdy kolor kary ma inne oznaczenie numeryczne. Celem gry jest budowanie pięter wieżowca używając w tym celu dwóch kart na każde piętro w tym samym kolorze, których suma oznaczeń wynosi równo dziewięć. Banalne? No nie prawda.


54257010_1174582906048230_6221397704648425472_njpg


Niby wszystko wydaje się proste, jednak to tylko pozory. Karty dobieramy z zakrytego stosu, więc nie mamy pojęcia co się trafi i czy będzie nam pasowało. Dodatkowo mamy limit kart posiadanych na ręku, a żeby tego było mało nie mamy limitu budowy pięter w swojej turze. Jak będziemy zwlekać, a przeciwnikowi podpasują karty, to za jednym zamachem wybuduje praktycznie cały wieżowiec i po zabawie. Jednakże gdyby każdy skupiał się tylko na swojej budowie, gra była by niezmiernie nudna. Tak więc przechodzimy do tego co w tek grze najfajniejsze, negatywnej interakcji.


54431887_1174583036048217_33474652982476800_njpg


W zestawie oprócz kart pięter, mamy również zestaw kart specjalnych, pomagających gnębić nam na każdym kroku swoich współgraczy. Jak na tak małą grę, opcji mamy multum. Możemy komuś ukraść pomieszczenie z najwyższego piętra jego budynku. Możemy zagrać karty złodziei, pozwalające zabrać jednemu lub kilku graczom jakąś kartę z ręki. Możemy być świnią i użyć kuli burzącej lub młota pneumatycznego, aby zniszczyć najwyższe piętro budynku przeciwnika. Możemy finalnie zagrać karty zmuszające naszych przeciwników do pauzowania kolejkę. Biedny przeciwnik ma tylko kartę psa stróżującego, który umieszczony na jednym z jego pięter jest w stanie go pilnować i niwelować część z negatywnych efektów. Co z tego, skoro zawsze jest możliwość rzucenia karty kości, która psa odciągnie i pozwoli dokonać nam spustoszenia u przeciwnika. I tak sobie uprzykrzamy życie, aż ktoś postawi w ferworze walki piąte piętro swojego budynku.


54114922_1174583042714883_820985721639665664_ojpg


Gra jest świetną pozycją, pokazującą że nie zawsze jakość, wynika z ilości. Mała gra, a cieszy. Fascynujące jest to, że w tak małej ilości kart, zostało zamknięte tyle opcji. Gotown, naprawdę wymaga masy myślenia i planowania. Łącząc umiejętnie nieograniczoną ilość zagrań swoich kart w jednej turze, swoje karty na ręku oraz możliwości interakcji z innymi graczami, możemy układając piękne combo w jednej turze wybudować cały budynek zagrywając swoje karty, kradnąc karty przeciwnika oraz stosując na nim różnorodne negatywne efekty kart specjalnych. Oczywiście można grać po ludzku, jak cywilizowany człowiek, powstrzymując swą chęć dokopania innym graczom i skupiając się jedynie na budowie swojego wieżowca, bez interakcji z innymi graczami. Ale po co? Po co się hamować? Dlaczego by sobie dobrowolnie odbierać najlepsze 99% frajdy z rozgrywki. Gra u nas na pewno zagości na stałe w kolekcji. Idealna pozycja, aby zająć sobie wolne 15-20 minut i komuś dokopać.

CO NA TAK:
- lekka, łatwa i przyjemna
- bardzo ładne wydanie
- kompaktowy rozmiar pozwalający ją bez problemu zabrać w podróż
- dużo różnorodnych opcji oraz masa negatywnej interakcji

CO NA NIE:
- chyba nic

OCENA: 5/6





wrpng