ROBINSON CRUSOE: PRZYGODA NA PRZEKLĘTEJ WYSPIE
Autor: IGNACY TRZEWICZEK
Wydawca: PORTAL GAMES
Ilość graczy: 1 - 4
Przybliżony czas gry: 75 - 120 minut
Jakiś czas temu wizyta Ignacego Trzewiczka wraz z żoną w Bydgoszczy, czyli
"Trzewiki Północy", tak nas zachwyciła, że postanowiliśmy wejść w
posiadanie jednego z ich hitów "Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie". Zwyczajowo zrobiliśmy klik
w internecie i już za dwa dni gra czekała na nas w paczkomacie.
Zniecierpliwieni i podekscytowani odebraliśmy wielkie pudło i ruszyliśmy w
stronę domu, aby podjąć się wyzwania i zmierzyć z najbardziej irytującą grą na
świecie. Tak zdążyliśmy już zapoznać się z opiniami pozostałych graczy i
mieliśmy pełną świadomość, że gra prawdopodobnie spuści nam manto, a my
wyrzucimy ją przez balkon z frustracji.
Otwierając pudełko znajdujemy
w nim instrukcję z ponad trzydziestoma stronami. O matko i córko, to będzie
fascynująca lektura. Dodatkowo w środku mamy 4 dwustronne karty scenariuszy
BTW. ciekawy pomysł na umieszczenie scenariuszy na dodatkowych kartach zamiast
dodawania kolejnej "opasłej" księgi. Po za tym otrzymujemy całą masę
komponentów. 30 kart Pomysłów, 73 karty Wydarzeń, 3 karty Wraku, 90 kart
Przygód, 52 karty Tajemnic, 8 kart Przedmiotów Startowych, 16 kart Bestii oraz
całą masę różnego rodzaju znaczników. Na mnie największe wrażenie zrobiły
drewniane surowce. Drewno - tak, plastik - nie. Oczywiście w opakowaniu
znajdziemy również 4 dwustronne karty postaci, bez których eksploracja wyspy
nie może się udać. Nasi bohaterowie pojawiają się w obu płciach, czyli możemy
wybrać kobietę lub mężczyznę w zależności od tego, kto akurat będzie grał, kolejny
plus. Lubię jak gra jest w jakiś sposób spersonalizowana. Plus dla wydawcy.
Skoro już wiemy, co możemy
znaleźć w pudełku, przejdźmy teraz do zasad rozgrywki, a jest o czym pisać. Robinson
to gra kooperacyjna, czyli jednym słowem musicie się dogadać. Ale spokojnie gra
również przewiduje wariant solo, także dla każdego coś dobrego. Maksymalnie
mogą zasiąść do niej cztery osoby. Na wstępie przypomnę, że rozgrywkę toczymy
według konkretnego scenariusza, który będzie definiował nam rozłożenie pewnych
elementów na planszy oraz cel, jaki będzie trzeba osiągnąć, aby wygrać.
Zacznijmy od przebiegu rundy. W ciągu jej trwania mamy 6 kolejno następujących
po sobie faz. I tak oto zaczynamy od Fazy Wydarzeń. Podczas jej przebiegu
dociągamy i rozpatrujemy wierzchnią kartę z talii Wydarzeń. Ilość kart, które
musimy umieścić na planszy jest opisana w każdym scenariuszu i odzwierciedla
ilość rund, które będziemy mieli na osiągnięcie konkretnego celu. Kartę kładziemy na prawym polu Akcji
Zagrożenia. W pierwszej rundzie będzie to karta Wraku np. Skrzynie z jedzeniem.
Jest to typ kart, które ułatwiają nam rozgrywkę dając na sam początek surowce.
O drugiej rundy będziemy dobierać wierzchnią kartę z talii Wydarzeń i
natychmiast ją rozpatrywać. Zaczynamy od oznaczeń, sprawdzamy czy karta jest
oznaczona ikoną Przygody (?), czy ikoną Księgi. Jeżeli mamy do czynienia z
ikoną Przygody pobieramy odpowiedni żeton i kładziemy na polu Akcji. Jeśli jest
to ikona Księgi sprawdź jej znaczenie na Karcie Scenariusza. Kolejny krok to
rozpatrzenie efektu Wydarzeń i umieszczenie karty na prawym polu Akcji
Zagrożenia. Jeżeli na polu znajduje się karta należy ją przesunąć o jedno
miejsce w lewo tak, aby nowa karta mogła zostać umieszczona na prawym polu. W
przypadku, gdy karta Wydarzeń zostanie przesunięta poza planszę rozpatrujemy
efekt Zagrożenia, a następnie ją odrzucamy. Aby uniknąć takiej sytuacji gracze
powinni wykonywać Akcje Zagrożenia dostępne na kartach, dzięki czemu możemy się
tych kart pozbyć.
Kolejny etap to Faza Produkcji. To właśnie w niej gracze otrzymują zasoby, których źródła znajdują się na kafelku wyspy, na których gracze posiadają swój obóz. Każde źródło na tym kafelku dostarcza jeden zasób. Istnieją dwa rodzaje, pożywienie oraz drewno. W tym miejscu warto wspomnieć, że surowce umieszczamy w dwóch strefach: Przyszłych Surowców oraz Dostępnych Surowców. Istotne jest to, że nie możemy korzystać od razu z Przyszłych Surowców, będą one dostępne dopiero po przesunięciu ich na pole z Dostępnymi Surowcami. Następuje to dopiero po wykonaniu wszystkich zaplanowanych akcji przez graczy. Skoro mowa już o akcjach, przejdźmy do Fazy Akcji. Mamy ich kilka i jest to kluczowy etap gry składający się z Planowania i Rozpatrywania. Podczas planowania gracze nie rozgrywają indywidualnych tur, ale wspólnie decydują, które Akcje chcą wykonać w danej rundzie. Swój wybór zaznaczają pionkami na określonym polu, jeden bohater posiada 2 pionki. Każdy z graczy może się podjąć do dwóch akcji. Jednak i w tym miejscu gra nie ułatwia nam rozgrywki, ponieważ do wykonania większości akcji należy użyć dwóch pionków jednocześnie, tylko taki układ zapewni nam 100% sukces. Przy użyciu jednego należy rzucać kostkami, co może zakończyć się nawet utratą punktu życia. Jednak jak to się mówi, kto nie ryzykuje nie pije szampana. Czasami warto postawić wszystko na jedną kartą i zaufać ślepemu losowi. W najgorszym wypadku przegracie. Żeby nie było, aż tak trudno, każda z akcji może być podejmowana w rundzie dowolną ilość razy, więc kliku graczy może ustawić swoje pionki w tym samym miejscu. Przejdźmy, więc do samych rodzajów akcji.
Akcja Zagrożenia jest podejmowana, aby zapobiec wprowadzeniu w życie efektu
Zagrożenia przedstawionego na karcie Wydarzenia, do jej wykonania należy
przypisać określoną ilość pionków stawiając na wyznaczonym polu, które jest
widoczne na karcie oraz spełnić dodatkowe wymagania np. posiadać pożywienie lub
drewno, posiadać minimalny poziom broni itp. Jeżeli gracze je spełniają, to w
momencie rozpatrywania Akcji będą mogli uzyskać przedstawione na karcie
korzyści, a potem ją odrzucić. Następna akcja to Polowanie, przy której
będziemy musieli użyć dwóch pionków, aby walczyć z bestią. Oczywiście do tego
musimy posiadać broń na odpowiednim poziomie w zależności od siły bestii. Co
prawda można walczyć posiadając broń na poziomie zero, ale jest to dość
ryzykowne, ponieważ za każdy brakujący poziom broni w stosunku do siły bestii,
tracimy punkt życia. Podczas walki możemy zdobyć pożywienie oraz skóry. Jak
przystało na rozbitka, żeby przetrwać należy również budować np. schronienie.
Tak, więc kolejną akcją będzie Budowa, która pozwala na postawienie
Schronienia, Dachu, Palisady oraz Broni, a także przekształcić Pomysł w
Przedmiot. Schronienie w fazie nocy chroni przed otrzymaniem ran, jego posiadanie
umożliwia budowę Dachu i Palisady. Warto wiedzieć, że niektóre kafelki wyspy
posiadają naturalne schronienie, które również chroni przed utratą punktów
życia. Dach będzie chronił nas przed
warunkami atmosferycznymi podczas Fazy Pogody. Oczywiście, aby budować dach
trzeba posiadać schronienie, może być naturalne, ale musi być. Jest to całkiem
logiczne. Palisada chroni przed skutkami sztormu lub ataku zwierząt, które mogą
nas nawiedzić od czasu do czasu. P.S. umówiłam nie będzie łatwo. Tak jak w przypadku
Dachu, aby wybudować Palisadę trzeba posiadać schronienie. Akcja Budowy wymaga
użycia 1 lub 2 pionków oraz zużycia odpowiedniej ilości drewna. W przypadku
użycia jednego pionka należy rzucić kośćmi Budowy, a przy tym możemy wylosować
Sukces, Rany oraz kartę Przygody. Podczas rzutu należy rozpatrzyć wszystkie
efektu bez względu na to czy pojawi się Sukces. Mamy również możliwość
podniesienia poziomu broni wydając jedną sztukę drewna. Dodatkowo do
wytworzenia mamy również przedmioty, które zazwyczaj przynoszą dodatkowe
efekty, które rozbitkowi wyjątkowo przydatne. Również sam scenariusz może
wymagać od nas posiadania pewnych przedmiotów. Każdy z graczy otrzymuje na
początku przedmiot startowy, który również można wytworzyć. Jak już się
nabudujemy to powinniśmy również pójść Zbierać Surowce z odkrytych kafelków
Wyspy. Sytuacja jest analogiczna do budowy. Używany 1 lub 2 pionków przy użyciu
jednego należy rzucać kośćmi i rozpatrzyć ich wyniki. Zbieranie jest zazwyczaj
przeprowadzane na kafelkach sąsiadujących ze schronieniem, ponieważ większa
odległość wymaga użycia większej ilości pionków. Na kafelku z Obozem nie może
zostać wykonana akcja Zbierania, ponieważ surowce z niego otrzymujemy w Fazie
Produkcji. Gracz pobiera surowce tylko z jednego wybranego źródła w ilości jednej
sztuki. Co więcej, można to zrobić tylko jeden raz z jednego kafelka w trakcie
rundy. Kolejna osoba może pobierać ten sam zasób tylko z innego kafelka. W
przypadku występowania dwóch różnych źródeł mamy możliwość wykonania dwóch
akcji na jednym kafelku. Następny krok, jaki mamy możliwość wykonać to Akcja
Eksploracji, przy której również używamy jednego lub dwóch pionków i
analogicznie do poprzednich rzucamy kośćmi gdy decydujemy się użyć tylko
jednego pionka. Tutaj również obowiązuje zasada odległości od obozowiska, czyli
im dalej tym więcej pionków trzeba będzie poświęci na odkrycie terenu. W
niektórych scenariuszach pojawia się Eksploracja Totemów, która podlega
dokładnie takim samym zasadom jak w przypadku kafelków obszaru. Żeby wykonać
akcję należy położyć pionki na planszy w miejscu, w którym chcemy, aby dany
kafelek się pojawił. Kolejna akcja to Uporządkowanie Obozu, co pozwala nam
otrzymać 2 żetony Determinacji i zwiększyć o 1 poziom Morale. Tutaj czeka nas
miłe zaskoczenie, ponieważ do uzyskania żetonów wystarczy jeden pionek,
dodatkowo każdy pionek jest rozpatrywany oddzielnie, więc kładąc dwa
otrzymujemy 4 żetony i zwiększamy morale o 2 poziomy. Żeby nie było, że gra nie
pozwala nam odetchnąć, mamy również możliwość wykonania Odpoczynku, który leczy
rany naszych postaci. W tym przypadku również akcja wymaga tylko jednego
pionka, który jest rozpatrywany oddzielny, czyli umieszczając dwa pionki
leczymy dwie rany. W trakcie gry możemy uzyskać również dodatkowe pionki, które
będą nam pomagały wykonać konkretne akcje. Możemy je uzyskać podczas tworzenia
przedmiotu, z karty Tajemnic lub żetonu Odkrycia. Pionki posiadają określony
kolor informujący, do której akcji możemy je wykorzystać. Niestety nasi
pomocnicy nie mogą zostać wykorzystani samodzielnie, a tylko w połączeniu z pionkiem
naszej postaci. Dodatkowo, możemy je wykorzystać tylko raz. Na szczęście gra
wychodzi nam trochę naprzeciw i podsuwa towarzyszy "wielorazowego użytku".
Pies, Kompas oraz pionki, które zostały uzyskane w wyniku wytworzenia przedmiotu.
Jak już zaplanowaliśmy nasze akcje, to teraz możemy przejść do ich rozpatrywania
według następującej kolejności. Najpierw rozpatrujemy akcję Zagrożenia,
odrzucamy surowce przedstawione na karcie, o ile karta tego wymaga i
postępujemy zgodnie z kolejnymi instrukcjami. Następnie odrzucamy ją i
pobieramy surowce i/lub żetony Determinacji. Jeżeli otrzymujemy surowce w akcji
Zagrożenia powinniśmy umieścić je w Przyszłych Surowcach. Żetony determinacji
umieszczamy we własnych zasobach. Następnie wykonujemy akcję Polowania, podczas
której porównujemy siłę bestii do poziomu broni przydzielając obrażenia za
każdy brakujący punkt, kolejno obniżamy poziom broni o wskazaną ilość oraz
pobieramy skórę i mięso. Przy niektórych kartach pojawia się tylko siła bestii
więc za jej zabicie nie dostajemy nic. To tak żeby było nam trochę łatwiej.
Przy akcji Budowy postępujemy według rozłożenia pionków. W przypadku dwóch
budowa następuje natychmiastowo przy jednym rzucamy kośćmi i rozpatrujemy ich
wyniki. Podczas Zbierania Surowców postępujemy analogicznie do Budowy, zdobyte
surowce umieszczamy w obszarze Przyszłych Surowców. Podczas Akcji Eksploracji
również rozpatrujemy ilości pionków. W przypadku sukcesu, kładziemy na mapie
kafelek Wyspy z zakrytego stosu, następnie używając czarnych znaczników,
oznaczamy karty Przedmiotów, które mają w polu wymagań taki sam typ terenu jak
nowo odkryty obszar. Jeżeli widnieje na nim ikona karty Bestii należy wtasować
jedną jej kartę w talię Polowań. W przypadku, gdy na kafelku znajduje się Totem
należy sprawdzić jego znaczenie na karcie scenariusza i rozpatrzyć.
Kolejna akcja do rozpatrzenia to Porządkowanie Obozu, podnosimy morale i
rozdajemy żetony determinacji. W przypadku osiągnięcia najwyższego poziomu morale,
gracz otrzymuje tylko żetony Determinacji. Ostatnia akcja do rozpatrzenia to
Odpoczynek, leczymy jedną ranę za każdy postawiony pionek. Po zakończeniu rozpatrywania
akcji, pionki graczy wracają do właścicieli, dodatkowe pionki są odrzucane,
albo z powrotem umieszczane na kartach, z których pochodzą. Należy przesunąć
wszystkie Przyszłe Surowce na obszar Surowców Dostępnych. Jeżeli gracze zdobyli
skarb to staje się on dostępny dla wszystkich.

Następnie przechodzimy do Fazy Pogody w trakcie je trwania gracze będą musieli zmierzyć się z warunkami pogodowymi poprzez rzucenie Kośćmi Pogody. Na każdej karcie scenariusza możemy znaleźć dokładną informację, jakimi kośćmi mamy rzucać w bieżącej rundzie. W przypadku, gdy gracze nie wykonują rzutu kośćmi należy rozpatrzyć tylko pogodę przedstawioną na żetonach. Oczywiście ilość i rodzaj kości zmienia się według scenariusza i rozgrywanej rundy. W trakcie rozgrywki możemy napotkać również Wygłodniałe Zwierzęta. Decyduje o tym karta Wydarzenia, Przygody lub sam Scenariusz. Jesteśmy wówczas zobowiązani wykonać rzut kośćmi, niestety skutki rzutu mogą być dla nas fatalne. Co nas może spotkać? Gracze będą musieli odrzucić 1 pożywienie, możemy też zostać zmuszeni do zmniejszenia poziomu palisady o jeden lub stoczyć walkę z Bestią. W przypadku, gdy nie możemy spełnić warunków jest jeszcze gorzej. Za każdy niewykonany efekt otrzymujemy jedną ranę. Jednym słowem gra znów robi nam pod górkę. Autorzy pomyśleli o jeszcze jednym "udogodnieniu". Przecież na wyspie zawsze może dopaść nas Sztorm, który spowoduje obniżenie poziomu Palisady o jeden poziom. Oczywiście w przypadku, gdy nie jesteśmy wstanie wykonać tego efektu otrzymujemy jedną ranę.

Jak już dostaniemy po tyłku od pogody, zwierząt i sztormu, możemy z uśmiechem na ustach przejść do Fazy Nocy. Co się robi nocą? Oczywiście je. No nie mówcie, że tego nie robicie. Tak, więc każdy z graczy musi zjeść posiłek. W tym celu odrzucamy po jednym pożywieniu za każdego gracza. I tutaj czeka na nas niespodzianka. Za brak żywności dostajemy dwie rany. Hoho, kto by się spodziewał. W trakcie Fazy Nocy możemy również przenieść schronienie. W przypadku braku schronienia oczywiście otrzymujemy jedną ranę za spanie pod gołym niebem. Jeżeli w obozie zostaje nam jakieś jedzenie, które nie jest trwałe, musimy je odrzucić. Standardowo przesuwamy znacznik rundy na karcie scenariusza oraz przekazujemy znaczki Pierwszego Gracza. W przypadku, gdy gracze mają możliwość wykonania leczenia np. z kart, mogą to zrobić raz w ciągu Fazy Nocy w dowolnym jej momencie. Kiedy gra dobiega końca? Jak przegracie. Ok, a tak na poważnie. gracze wygrywają natychmiast po spełnieniu celu Scenariusza. Niestety w momencie, gdy jedna z postaci ginie lub gdy ostatnia runda dobiegnie końca, a cel nadal nie jest osiągnięty gracze przegrywają.

Podsumowując gra zrobi wszystko żebyśmy przegrali. Nie pamiętam innej plaszówki, która próbowałaby nas unicestwić na tyle różnych sposobów. Czego się spodziewać, skoro lądujemy na bezludnej wyspie. Z drugiej strony trzeba mieć naprawdę ogromnego pecha, żeby spotkały Cię wszystkie nieszczęścia, których możemy doświadczyć podczas jednego scenariusza. Myślę, że Robinson miał większe szanse na przeżycie w realnym świecie, niż w tym stworzonym przez Portal. Osobiście lubię tę grę ze względu na klimat, konieczność planowania i intensywnego myślenia nad każdym ruchem. Co prawda już nieraz miałam ochotę wyrzucić ją przez okno po fali irytacji, jaką w nas wywołała w monecie przegranej, ale zawsze gdy ochłoniemy kolejny raz siadamy i rozkładamy scenariusz na łopatki. Na pewno nie siadajcie do niej po ciężkim dniu w pracy, gra nie należy do tych relaksujących.
CO NA TAK:
- fabuła i klimat
- wymaga ciągłego myślenia i planowania kilku kroków do przodu
- dynamiczna i nieprzewidywalna
CO NA NIE:
- dla części graczy z pewnością wysoki poziom trudności
OCENA: 5/6
